בירה תוססת: איך וושינגטון הפכה לאבן שואבת לצעירים ויזמים כאחד?

ראשי » בירה תוססת: איך וושינגטון הפכה לאבן שואבת לצעירים ויזמים כאחד?

בשנים האחרונות, מטרופולין וושינגטון, ביסס את את מעמדו כמוקד עלייה לרגל של חברות טכנולוגיה גדולות ונחשבות. יחד עם נהירת המילניאלס, העיר הופכת ליעד השקעות אטרקטיבי

ירון שיפוני, טור אורח
06/04/2022

כל אדם שמגיע לוושינגטון, בירת ארה"ב, יכול להרגיש שהוא נוגע במשק כנפי ההיסטוריה של אחת הערים המפורסמות בעולם. החל מנאומו של מרטין לותר קינג "יש לי חלום", הבית הלבן, גבעת הקפיטול בה יושב הקונגרס האמריקאי, בית המשפט העליון, מוזיאונים ואנדרטאות, שמעבירים בצורה המוחשית ביותר, אלפי שנים של מלחמות, מאבקים וניצחונות. וושינגטון היא יעד תיירות פנימי ובינלאומי וככל שעוצמתה הכלכלית של ארה"ב והגלובליזציה גוברת, כך המעמד של וושינגטון הולך ועולה.

District of Columbia) ,DC), כפי שהיא שמכונה בפי המקומיים על שם מחוז קולומביה בו נמצאת, היא הרבה יותר ממקום מושבם של מבנים ממשלתיים, מוזיאונים ואנדרטאות.

וושינגטון – כמוקד עלייה לרגל של חברות טכנולוגיה גדולות ונחשבות

בשנים האחרונות, מטרופולין וושינגטון, ביסס את את מעמדו כמוקד עלייה לרגל של חברות טכנולוגיה גדולות ונחשבות, הסיבות לכך הן רבות ומגוונות.

ראשית, וושינגטון היא העיר המשכילה ביותר בארה"ב, כשלפי דו"ח שפרסמה חברת השקעות הנדל"ן CBRE, לא פחות מ-51.4% מהתושבים המבוגרים בני האזור, מחזיקים בתארים ראשונים ומעלה במקצועות הטכנולוגיים השונים, במה שמציב את מטרופולין DC במקום השני בארה"ב כולה. בנוסף, ע"פ CBRE לא פחות מ-32.3% מכוח העבודה הטכנולוגי באזור מורכב מנשים. מספרים גבוהים בהשוואה לממוצע הלאומי שעומד על 27% בלבד.

שנית, הממשל במטרופולין וושינגטון, מעסיק לא פחות מ-1.5 מיליון עובדים, במישרין ובעקיפין, ביניהם רבים שעובדים עבור חברות טכנולוגיה, המשמשות כקבלני משנה של הממשל, במסגרת פרויקטים רבים ומגוונים.

בנוסף, אזור וושינגטון קורץ במיוחד לחברות הטכנלוגיה עקב קרבתו ל-Data Center Alley, מקום מושבם של מרכזי נתונים רבים ומשמעותיים, שאחראים על 70% מתעבורת האינטרנט של ארצות הברית, אשר מושכים עובדים רבים שרוצים לעבוד בקרבת האזור.

אמזון מציגה את ה-HQ2: המטה החדש שיוקם בסמוך לוושינגטון

כוח העבודה החרוץ והיצרני, שע"פ בכירים בחברות רבות מוגדר ככזה שמגיע לעיר "קודם לעבוד ואח"כ ליהנות", לא נעלם מעיניהן של חברות הטכנולוגיה המובילות, בראשן אמזון, שב-2018 הודיעה שתקים את המטה החדש שלה, במחוז ארלינגטון בוירגי'ניה, שנמצא סמוך מאוד לוושינגטון. זאת לאחר תחרות עזה שהתקיימה בין ערים רבות בכל רחבי ארה"ב, שנלחמו ביניהן על הזכות להיות בית של אחת מהחברות המצליחות בעולם, וניסו לפתות את אמזון בשלל הטבות והקלות מס.

כאשר נשאלה אמזון מדוע בחרה באזור, דובר החברה הסביר כי מדובר "בסביבה ידידותית לעסקים, המושכת כישרונות ברמה עולמית".

המטה החדש צפוי להתפרש על פני שטח של 2.1 מיליון מטר מרובע ולכלול שני בנייני משרדים בני 22 קומות. אמזון צפויה להעסיק ב-HQ2 שמתוכנן להתחיל לפעול בשנה הבאה, כ-25 אלף עובדים, כשהמשכורת הממוצעת המוערכת של כל אחד ואחת מהם צפויה לנוע סביב 150 אלף דולר בשנה. משכורות של שכבת העשירון העליון בארה"ב, לכל דבר.

להחלטה של אמזון ושל חברות נוספות להקים את המטות שלהם באזור, יש משמעות חסרת תקדים לגבי הפיתוח של האזור כולו, הן מבחינת ההערכות שעד 2030 מטרופולין וושינגטון יוסיף מאות אלפי מקומות עבודה, והן בכל הנוגע לקידום תשתיות המשמעותי, שנעשה ב-DC בשנים האחרונות, הכולל, בין היתר, קידום התחבורה ציבורית, פיתוח והרחבת מוסדות אקדמיים והנדל"ן המקומי, ענף שכבר כיום חווה פריחה מרשימה.

על המילניאלס, Home Sweet Home וחלון הזדמנויות נדל"ני נדיר

על פניו, 2020 הייתה אמורה להיות שנה בה ענף הנדל"ן בוושינגטון היה צריך להיכנס להאטה משמעותית. כששיעורי האבטלה עולים, מקומות בילוי נשארו סגורים ואנשים מוציאים הרבה פחות כסף על מותרות, הם בטחו לא יכנסו להוצאה משמעותית כמו קניית בית, הגיון בסיסי כביכול.

אבל לענף הנדל"ן יש חוקים משלו, והתחזיות המוקדמות לא ציפו לבום הגדול שיתרחש בשוק הנדל"ן בבירת ארה"ב, כשהמחיר החציוני לבית בוושינגטון מטרופולין, בחודש יולי 2020 שבר שיא של 10 שנים והגיע ל-530,000 דולר, עלייה של קרוב ל-13% בתקופה המקבילה בשנה שקדמה לה. הביקוש לנדל"ן ב-DC, לא נגמר שם והמשיך לטפס גם בתקופה שלאחר מכן. בנובמבר 2021 המחיר החיצוני של בית או דירה הגיע ל-725 אלף דולר, הפעם כבר היה מדובר בשיא של כל הזמנים.

הסיבות לפריחת שוק הנדל"ן ב-DC הן רבות ומגוונות, חלקן מאפיינות את העלייה שנרשמת במקומות רבים בארה"ב, חלקן ייחודיות לה.

  • ראשית, הקורונה העלתה את הערך ואת החשיבות שאנו מעניקים לבית המגורים שלנו, Home Sweet Home יש שיאמרו, שעכשיו משמש גם כמקום העבודה של לא מעט אנשים בעולם. המגמה שהחלה בקורונה בלית ברירה, נשארה איתנו בחלקה גם בתקופה שלאחר מכן, כשיותר ויותר עובדים מבקשים, לכל הפחות, לעבור לעבוד במודל עבודה היברידי. מהסיבה הזו הדרישה לבתים גדולים יותר, הכוללים חדר עבודה רק עלתה, וזה לא צפוי להשתנות בטווח הנראה לעין לפחות.
  • בנוסף, ניתן להצביע על עוד שתי מגמות נוספות שתדלקו את שוק הנדל"ן המקומי. הראשונה היא שדור המילניאלס שהתבגר ושחלקו אף הקים כבר משפחה, מגיע במספרים משמעותיים לשוק הנדל"ן ומחפש לקנות בית. לפי מומחים, מדובר במגמה שהייתה מניעה קדימה בכל מקרה את שוק הנדל"ן בארה"ב, וכעת כשהיא מתווספת לשאר המגמות ביחד, נוצר אפקט ביקוש משמעותי.
  • כמו כן, החזרה אל המרכזים האורבניים שוקקי החיים, בניגוד להתרחקות שחלה בקורונה לפרברים, שנמצאת בעיצומה, נותנת אף היא את אותותיה, כאשר קיימת העדפה למקומות מגורים הקרובים למקום העבודה ולמקומות בילוי ופנאי. מטרופולין וושינגטון מעניק את החוויה הזו לעובדים, עם שילוב של שפע מקומות תעסוקה, יחד עם מקומות בילוי, מוסדות אקדמיים ותשתיות מתקדמות.
  • הסיבות הללו ומגמת עליית מחירי הנדל"ן העולמית, מייצרים את התחושה שוושינגטון, תמשיך לחזק את מעמדה כאזור נדל"ן מבוקש, המושך צעירים ויזמים רבים, שמגיעים לבירת ארה"ב כבר לא רק בשביל מוזיאונים ואנדרטאות, אלא הפעם בשביל לקנות בית או להשקיע בנדל"ן. דומה שצירוף של גורמים רבים כל כך, מייצר בנקודת הזמן הנוכחית, חלון הזדמנויות בשוק הנדל"ן המקומי, שלא ברור עוד כמה זמן יישאר איתנו.

לאתר הכתבה לחצו >

Whatsapp icon
דילוג לתוכן